MEINING:

RÅNARTREFF: Frå eit stort rånartreff i Bø sentrum.

– Ordføraren har mis­for­stått: Me ber om å få stoppa lydterror­en i sentrum NÅ

Kultur, ukultur og farleg plaging - svar til ordføraren.

Ordføreren har misforstått vårt innlegg; det tar for seg forbudt formålsløs kjøring med støy; farlig lavfrekvent energi og ulovlig støy fra motorkjøretøy. 

I mer enn fem år har dette pågått, beboere er utslitt både fysisk og psykisk. 

Lavfrekvent bass kan gi puls- og blodtrykksøkning, kraftigere produksjon av stresshormoner, forandringer av fordøyelseskanalens funksjon, økt risiko for høyt blodtrykk, arteriosklerose og iskemisk hjertesykdom (angina pectoris, hjerteinfarkt og unormal hjerterytme), ifølge Statens vegvesen. 

I tillegg til sykdommer fra søvnforstyrrelser, også kreft. Kommunen har fått løpende informasjon om hva som har skjedd de siste fem årene, og burde hatt nok informasjon til å handle for flere år siden. 

Vi har eksempler på henvendelser til ordføreren hvor hun viser til kommende møter; men hvor ingenting som avhjelper vår situasjon har skjedd etterpå.

Vi ber kommunen om å følge folkehelselovens MHV, hvor den er pålagt å drive miljørettet helsevern for å beskytte innbyggerne mot helseskadelig støy. 

Kommunen er også forpliktet av FN´s bærekraftsmål 3 om god helse og livskvalitet, og bærekraftsmål 11 om bærekraftige lokalsamfunn. 

Det inkluderer oppgaven med å redusere helseskadelig støy, en sentral forutsetning for å nå bærekraftsmålene, ifølge Norsk forening mot støy

For vår del trengs det ikke å «sjå breitt på saka», det vil trenere den i lang tid. 

Vi ber om å få stoppet lydterroriseringen av sentrum NÅ, den er forbudt. 

Målinger i soverom, som viser farlig høy støy med store innslag av infralyd er tatt av Norsk forening mot støy, landets fremste ekspertise på området. 

Det finnes ikke noe som heter «litt råning», det tror vi de fleste forstår. 

Støyen må stoppes med skilting og bøter; den er forbudt hele døgnet, noe politistasjonssjef Sigrid Dahl også poengterte i avisinnlegg nylig. (Trafikkreglenes § 16.4)

Powered by Labrador CMS