MEINING:

– Dei fleste terrengsyklistar søker ro, naturopplevingar og fellesskap
Svar frå Visit Bø på lesarinnlegg frå Gvarv Turlag.
Det er riktig som Gvarv Turlag skriver at stisykling er et satsingsområde i den nye reiselivsstrategien for Midt-Telemark og Nome.
For oss handler dette om å forsterke skuldersesongene og sørge for at den viktige reiselivsnæringen i Midt-Telemark og Nome kan utvikle aktivitetstilbudet utenfor høysesongen - på en måte som tar vare på naturen og gir positive ringvirkninger for lokalt næringsliv.
Telemark har i flere år jobbet med å utvikle gode sykkelopplevelser, både for innbyggere og tilreisende. Interessen er økende, og mange ønsker å utforske naturen på sykkel. Nettopp derfor er det viktig å legge til rette for sykling på en trygg og planlagt måte, slik at vi unngår uheldige situasjoner og slitasje på sårbare områder.
Toril Knutson skriver i sitt innlegg at Gvarv Turlag ikke ønsker at sykler skal «kome brasande ut og meie med seg småbarna».
Vi deler ønsket om trygg ferdsel og respekt mellom brukere. Og det er faktisk nettopp for å hindre konflikt mellom syklister og turgåere at vi ønsker å etablere egne, tilrettelagte sykkelstier – steder der barn, ungdom og voksne kan sykle trygt uten å forstyrre andre friluftsbrukere.
Det er ikke mulig å forby sykling i naturen, men gjennom planlagt tilrettelegging kan vi styre aktiviteten til egnede områder og dermed redusere belastningen på eksisterende stinett.

Målgruppen for stisykkelsatsingen er først og fremst familier og mosjonister, ikke konkurransesyklister.
De fleste terrengsyklister søker ro, naturopplevelser og fellesskap – ikke fart og støy. Flere brukerundersøkelser viser at stisykling, når det gjøres riktig, ikke gir større slitasje enn vanlig ferdsel til fots, og at syklistene er opptatt av å ta hensyn til natur og mennesker rundt seg.
I Midt-Telemark handler satsingen på sykling ikke bare om skogsstier. Planene inkluderer en aktivitetspark i Bø sentrum med pumptrack, hopplinjer og korte stier for alle ferdighetsnivå.
Dette blir en arena for fri aktivitet og fysisk utfoldelse for barn, ungdom og voksne – et tiltak som skaper liv i sentrum og øker trivselen og aktivitet for lokalbefolkningen.
Det er også viktig å understreke at områdene Skåråfjell og Breisås, som Gvarv Turlag nevner, ikke er planlagt for sykkelstier. Vi har respekt for turlagets arbeid og ønsker dialog om hvordan vi best kan samordne bruk av naturen.
Stisykling kan også bidra til verdiskaping lokalt. Erfaringer fra Hallingdal viser at sykkelturismen der omsatte for rundt 105 millioner kroner i 2023, med et gjennomsnittlig forbruk på over 1100 kroner per døgn per syklist.
Satsingen har skapt nye arbeidsplasser, styrket næringslivet og gjort regionen mer attraktiv både som reisemål og bosted.
Helsegevinsten er også viktig, og det uorganiserte tilbudet for barn og unge gir et lokalt samfunn betydelige positive effekter (Kilde: TØI:Ringvirkningsanalyse:Terrengsykkelsatsingen i Hallingdal 2023).
I Midt-Telemark ønsker vi å få til noe lignende – i bærekraftige rammer og i samarbeid med grunneiere, turlag, frivillige og næringsliv.
Stisykling skal ikke erstatte det tradisjonelle friluftslivet, men være et komplement som styrker lokalsamfunnet og gir flere muligheten til å oppleve naturen på sin måte.
Vi setter pris på engasjementet til Gvarv Turlag og tar gjerne et nytt møte for å forklare planene mer detaljert og i samarbeid med Midt-Telemark Stisykling med organisasjoner fra langt flere interesser enn bare reiselivet.
Felles mål må være å bevare naturen – og bruke den klokt.